Kayuh - October 2022

Assalamualaikum,

16 inci

Beberapa bulan yang sudah, aku ada pasang niat nak beli a 16" folding bike. Aku berharap dengan adanya basikal lipat 16" ni aku dapat bawa basikal whenever aku travel. Balik kampung, pergi outstation atau bercuti aku masih dapat bawa sekali basikal lipat untuk aku guna untuk berkayuh. Aku ada 20" folding bike, tapi 20" ni walaupun dah dilipat, saiznya masih besar bila diletak di dalam boot kereta aku. Jadi aku ingat having a 16" foldie dapat membantu memandangkan saiznya lebih kecil dari 20".

Jadi bermula la misi research aku untuk cari 16" foldie yang sesuai. Bukan semua basikal 16" ni bila dilipat akan jadi sama saiz. Berbeza-beza daripada segi cara design dan lipatannya. Ada yang compact dan ada yang tak seberapa. Aku siap buat decision matrix lagi, just trying to make sure I will be making the correct decision.

Aku dah survey di beberapa kedai, siap test letak basikal di dalam kereta lagi. Kesian aku tengok tuan empunya kedai melayan kerenah aku yang nak tengok actual bike yang dah dilipat diletakkan kat dalam kereta aku tu. But ini sebahagian proses untuk aku dapat buat pilihan yang tepat.

Kat bawah ni ada lagi a few pics untuk 16" foldie yang still under consideration. Aku plan nak survey banyak lagi. Bila dah confirm nanti, aku boleh update di sini.



3202km

2 minggu yang lepas aku dah berjaya hit kilometer yang ke 3,000. Lega aku bila mileage counter dah bermula dengan angka 3. Terasa lama sangat nak keluar dari angka 2 tu. Ada lebih kurang 60 hari jer lagi sebelum kita melangkah ke tahun 2023. 2 bulan. Macam biasa, aku akan target 100km setiap minggu dalam misi aku nak kayuh 4,000km dalam tahun ni. Aku akan cuba sebaik yang mungkin. Sikit jer lagi ni.

 Cycling event

Aku dah register untuk 2 cycling events dalam tahun depan. Dah lama asyik kayuh solo jer, teringin pulak nak join event macam zaman pre-covid dulu.

1st event ialah City Ride 2023. Event kayuhan sejauh 82km+ pusing keliling Pulau Pinang. Aku dah pernah kayuh round island ni back in 2018 kalau tak silap. Time tu aku kayuh naik basikal lipat jer. Penat jugak ler went up the hills guna basikal lipat. Not wanting to make the same mistake, kali ni aku nak guna basikal Emily Jean Stone aku, my flatbar Merida Speeder 400. Proper bike, aku tak sanggup nak kayuh pusing pulau guna basikal lipat lagi.

Untuk 2nd event, aku dah register untuk Penang Fellowship Ride. Ride ni pun pernah aku join dulu. Kayuh on both 1st and 2nd Penang bridges. Ride ni akan cover lebih kurang 66km. Start dari pulau, naik 1st bridge ke seberang kemudian take the 2nd bridge untuk masuk semula ke pulau. Bukan senang nak kayuh atas jambatan, jadi bila ada peluang macam ni, aku sambar ler. Insyaallah, aku akan cuba share experience for both events ni kat blog aku. Kalau ada masa la yer.

That's it for today. Just a short write up.

Thank you again for stopping by my blog.   

Comments