Jom naik kuda

Assalamualaikum,

Pada Hari Raya Haji yg baru lepas, kami sekeluarga beraya di bandar. Kalau dulunya, time raya akan pulang ke kampung (either kampung saya atau kampung in laws saya), tapi kali ni terpaksa ke bandar. Sebabnya, in laws saya temporary berpindah ke bandar di atas sebab-sebab yg tak dapat dielakkan. Tapi alhamdulilah disebabkan beraya di bandar tu, logistically lebih mudahlah utk kami sekeluarga attend kenduri kahwin one of my cousin (Selamat Pengantin Baru Marjan!!). Tuhan dah atur jadi mudah. Syukur. Dan sudah menjadi rezeki, berkesempatan juga kami satu family berkunjung ke rumah another cousin saya, Kak Ela dan suaminya Abang Azmi. Dan disinilah bermulanya cerita naik kuda...



Kak Ela dan suami ada memelihara kuda. Kudanya disimpan di rumah jiran yg tak jauh dari rumah mereka tu. Bila kami (family saya, family abang saya, mak dan abah saya) menyerbu rumah mereka tempohari, jadi kami nak la cuba berkuda. Bila tengok gambar family sepupu saya tu berkuda, memang ada rasa teringin nak try. Anak-anak saya kalau berjumpa benda baru memang anak berdua ni nak mencuba. Bagus juga la, asalkan boleh jauhkan iPad dari anak berdua tu. Itu yg saya selalu cuba buat utk anak-anak berdua ni, cari new and interesting stuff for them to do. Itu yg dulu bawak anak berdua ni memanjat dan zip lining di Escape Theme Park dan pergi melompat di Jumpstreet. Itu tak dikira tempat-tempat yg lain lagi tu. Asalkan boleh kasi jauh dari itu iPad.


Ni anak saya tengah berposing sakan. Dia tumpang berani bila anak-anak sepupu saya Iyyash dan Aqqal yg memang sudah cekap berkuda ada temankan. Anak saya yg nombor dua ni yg paling berani. Dia yang pertama cuba naik kuda tu. Bila tanya ja nak naik ke tak, terus ja dia angguk nak. Entah berapa round dia ronda-ronda dgn kuda  tu. Respect la. Tak tahu takut rupanya. Tapi cicak yang kat rumah tu dia takut la pulak. Hairan sungguh.



Bersama Abang Azmi yang baik hati bagi peluang anak-anak saya mencuba berkuda.


Ni abang bila tengok adik dia ok je naik kuda, dah jadi kuat semangat dah. Dia pun nak mencuba. Seronok jer nampak. Badan keras jer. Control takut jatuh.



Aqqal ni layan jer sepupu-sepupunya naik kuda. Rajin ja dia menarik kuda tu.



Dua orang anak saudara saya ni pun mencuba juga. Berposing sakan. Muka ada senyum. Tapi Pakcik tau, mesti tengah kecut perut.


Yang tuan empunya badan ni pun mestilah nak cuba juga. Time bergambar, senyum mesti tak lekang. Tapi bila berjalan jer kuda tu, mula la gelabah. Biasa la, kuda bukannya mesin, diluar kawalan, jadi rasa takut tu ada. Tapi, new experience, and I do like it!


So, nak ambil kesempatan untuk ucapkan terima kasih kepada Kak Ela, Abang Azmi dan family yg sudi menjemput kami ke rumah. Entah berapa packet keropok yg habis agaknya hari tu bila kami bedal. It was a nice trip. Susah nak berjumpa bila masing-masing dah settle down di tempat yg jauh antara satu sama lain. Bila time kecik dulu, kerap berjumpa, cuma bila dah masing-masing dah berfamily dan ada hala tuju masing-masing, nak berjumpa tu agak susah. Insyallah, ada rezeki boleh jumpa lagi.....

Comments

  1. Kat mana rumah ni? Wah..bestnya boleh beli kuda.. sukala sangat Asyraff hari tu ya..

    ReplyDelete

Post a Comment