Ikan bakar Teluk Tempoyak, Pulau Pinang

Assalamualaikum,

Dah lama saya tak menulis. Rasa berat nak mengadap computer untuk start menulis. Bahan nak ditulis tu dah ada. Gambar-gambar untuk post kali ni pun dah berbulan-bulan sudah ready. Cuma masa tu agak kurang dan tuan empunya badan ni terkena penyakit yang ubatnya payah nak dapat. Penyakit malas. Memang susah nak sembuh penyakit ni....

Ok, let's start. Hari ni nak bercerita pasal ikan bakar. 


Banyak tempat yg jual ikan bakar kat Malaysia ni.  Tapi tempat ni sedapnya lain macam sikit. In a good way la. Kesimpulannya, ikan bakar kat D'Seafood Paradise di Teluk Tempoyak ni memang best. Bukan saya seorang jer suka, wife dan anak-anak pun suka makan kat situ. Sedap tak sedap makanan di gerai makan ni, selalunya kita boleh judge dgn berapa ramai pengunjungnya. Kat situ, kalau weekend jer sure penuh dgn manusia, especially di sebelah malam. Kalau tak nak bersesak, pergi le time off peak, contohnya pukul 3 atau 4 petang. Time tu tak ramai, sebab masing-masing masih kekenyangan dari makan tengahari.

GPS coordinatenya ada kat bawah ni:

5.278771, 100.289784

Beberapa tahun yg lepas, saya dan family pernah menyewa rumah berdekatan dgn Teluk Tempoyak ni. Kurang 5 minit dah boleh sampai. Jadi, dalam sebulan tu, kadang-kadang berkali-kali kami datang ke situ untuk dinner. Dah sampai kenal dgn kakak yg jaga kaunter. Tapi sekarang ni  dah berpindah jauh. Jadi dah jarang la dapat peluang untuk makan-makan di sana tu. Jimat duit sikit kut..

Gerai makan ni terletak hampir dgn pinggir laut. View sangat cantik. Saya personally suka dgn bau lautnya. Jadi pembuka selera...


Ikan bakar apa yg best? Kat sana tu kita boleh pilih apa jenis ikan yg kita suka. Banyak pilihannya. Actually, menunya tak limited hanya untuk ikan bakar, ada bermacam-macam jenis lagi. Masak 3 rasa, masak stim, goreng, sweet sour etc etc. So, boleh pilih mengikut kehendak tekak masing-masing. Kalau ikan, saya memang selalu order ikan bakar je. Yg lain-lain jenis masakan ikan tu boleh masak sendiri kat rumah. Nak membakar tu susah sikit. Nak ada dapur arang, nak hidupkan api, nak menunggu masak, nak kemas lagi. Memang leceh la. Beli yg sudah dibakar kan senang.  Ikan yg selalu saya pilih ialah ikan siakap.




Ketam, kerang, sotong dan udang pun ada. Kepada yg ada masalah gout atau kolesterol tinggi, beringatlah sebelum makan. Tapi sekali-sekala bedal je lah. Nikmat dunia.....




Seperti yg saya tulis tadi, gerai makan ni betul-betul di tepi laut. Teluk Tempoyak ni adalah perkampungan nelayan. Bot nelayan memang banyak di kawasan ni. Hmmm....tak perasan pulak sama ada boleh nampak Jambatan Sultan Abdul Halim (Jambatan Kedua) dari situ. Sesuatu yg saya akan check bila ke sana lagi. Insyaallah.



Bila saya ke gerai makan, kalau makanannya sedap, insyaallah saya akan pergi lagi. Tapi kalau makanannya sedap, tapi gerainya kotor, rasanya berat saya akan pergi lagi. Saya tak suka kalau tempat makan ada banyak lalat, alas meja atau meja makannya kotor, ada kucing dan etc etc. Tempat ni, alhamdulilah, kemas dan bersih. Itu yg pergi berkali-kali tu.




Sekarang ni just nak share apa yg kami sekeluarga bedal during out last trip there.

Kat bawah ni lala. Saya terlupa jenis masakannya. Kalau tak silap masak cili. Sedap. Portionnya sederhana, cukup utk kami anak beranak.


Kat bawah ni pun best. Udang masam manis. Saya memang suka kuahnya. Udang pun besar. Isinya pejal dan tak lembik. Fresh.


Ini saya tak suka sebab saya memang tak suka makan sayur. Wife saya selalu suruh makan sayur. Disebabkan saya takut kat wife, jadi saya terpaksa makan. Heheheh.... 


Kerabu mempelam. Sesuai untuk ibu-ibu mengandung...hahah..Ini saya suka. Suka dgn rasa masam mempelam tu.


Ni pelik sikit. Tomyam kelapa. First time kami order. Rasa tomyamnya ada tapi kuahnya ada rasa air kelapa. A bit funky, tapi honestly I like it.


Lastly, ikan bakar. Ada disediakan air asam dan kicap bercili untuk cicah-mencicah. Memang best. Apa yg membezakan ikan bakar kat sini dgn tempat-tempat lain yg saya pernah bedal ialah "sos" (betul ke orang panggil sos? ada nama saintifik yg lain tak?) yg diaorang letak di atas ikan tu. Memang sedap. Berperisa. Menambah taste kepada rasa ikan yg memang sudah manis tu. 



Sekarang sampai ke topik yg hangat. Topik harga...kalau 4 atau 5 tahun yg dulu, menu yg kat atas tu rasanya boleh dapat dalam RM50 ke RM60 (termasuk nasi dan minuman). Fast forward ke sekarang, agak susah nak dapat harga tu memandangkan harga bahan mentah pun agak tinggi, especially udang. Tapi, apa yg saya suka kat gerai tu, ada option utk kita order secara set. Ada set RM70, RM100 etc etc. Saya tak ingat ada ke tak set RM50. Tapi bila dah ada option utk order secara set tu, senang sikit nak buat budget.  Kesimpulannya kita boleh order ikut kemampuan poket masing-masing. Saya tak nak tunjuk harga pada menu disebabkan harga tu boleh berubah mengikut masa. Saya cadangkan kalau nak ke sana tu bawa le duit lebih sikit. RM100 ke RM150 saya rasa sudah lebih dari mencukupi untuk family of 4 or 5. ATM memang tak ada yg berdekatan.

*Update pada 27/01/2017 - Dekat bawah ni saya sharekan menu dekat D'Seafood Paradise tu. Senang sikit untuk estimate harga nanti. Nombor telefon pun ada, supaya senang kalau nak buat tempahan.*


Selamat mencuba....

Comments

  1. Memang best Teluk Tempoyak nih..sy sah beberapa kali pegi makan

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Sebelum pukul 6 petang pun dah buka. Boleh call dulu sebelum ke sana, just to make sure...

      Delete
  3. kat sini ada kucing x.. hihi.. sy takut kucing

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Ada. Tapi saya tak pernah guna. Ada juga 2 buah masjid yang berhampiran yang boleh dijadikan alternatif.

      Delete
    2. Sama jalan nak. Ke medan telok tempoyak ka...

      Delete
    3. Ya, sama jalannya. Cuma kalau nak ke medan Teluk Tempoyak kita akan turun ke arah bawah. Tapi kalau nak ke sini, kena belok ke kiri sebelum turun ke bawah tu. Ada signboard di tepi jalan. Pastikan drive tu perlahan supaya tak terlepas simpang ke kiri tu.

      Delete
  5. No telefon ada?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh tgk kt fb. Taip je nama kedai tu

      Delete
  6. Teluk tempoyak ni dalam pulau ke? Naik jambatan ke?

    ReplyDelete

Post a Comment