Tanah Kubur

Assalamualaikum,

Aku ni bukannya peminat atau penggemar drama melayu di tv. Tapi, sekarang ni entah macam mana, hati ni tersangkut pada satu drama ni, Drama Tanah Kubur yg selalu ditayangkan di Astro Oasis dan Astro Maya HD. Cerita yg berkisar sekitar Tok Adi, seorang penggali kubur dan pengurus jenazah ni, banyak menarik perhatian aku. Tak tahu kenapa...mungkin tuan empunya diri ni bukan semakin muda agaknya.

Satu hari while watching Tanah Kubur, anak aku yg kedua tu mula bertubi-tubi bertanya..

"Abah, kalau Abah mati siapa nak jaga Adik?"
"Abah nanti boleh ke masuk syurga?"
"Kalau Adik mati, macam mana nak jumpa Abah? Dekat mana nak jumpa Abah? Dekat mana nak cari Abah?"
"Abah boleh ke cari Adik?"
"Kalau Abah lost macam mana?"
"Kalau Adik lost? Adik tak tahu nak cari Abah kat mana."
"Kalau Abah mati, Adik rindu la kat Abah. Macam mana nak cakap dengan Abah? Bila boleh jumpa lagi"
"Siapa nak jaga Adik kalau Abah dah mati?"

Menangis anak aku tu malam tu. Bersungguh-sungguh dia menangis. Sebak aku, perasaan takut pun ada. Takut sebab tak tahu mana tempat aku di sana nanti. Dapat ke peluang aku tengok anak-anak aku lagi nanti?

...............................

Comments

  1. Ashraf dah pandai tanya macam tu ya? Hidup mati tu rahsia Allah, moga ditentukan yang baik2 buat kita nanti...Moga2 doa anak2 soleh bakal membahagiakan kita nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asyraf dah tau bertanya. Tapi betul la, ajal kita Allah yg tahu. Dia yg akan atur kesemuanya. Pasrah...Cuma kena bersedia..

      Delete

Post a Comment