Congkak

Assalamualaikum,

Dalam beberapa bulan yg sudah, ketika kami satu keluarga pulang ke kampung, anak-anak saya telah diperkenalkan kepada congkak. Bukan saya atau wife yg introducekan, tapi anak-anak abang saya (sepupu anak-anak saya) yg kenalkan diaorang dgn congkak ni. Terima kasih Farah, Nana dan Akif! Tak sangka yg anak-anak saya pun tersangkut dengan congkak ni jugak. Berebut nak main. Jenuh la nak tunggu giliran untuk main. Set congkak ada satu jer. Tapi tak mengapa la, berebut tu menambah keseronokan jugak. 

Bila balik dari kampung, congkak dah takde. Anak-anak pun still bersemangat nak main. Ok lah saya mengaku...bukan anak-anak saja teringin nak main congkak lagi, abah diaorang ni pun teringin sama. 

Jadi bermulalah satu misi untuk mencari dan membeli congkak. Saya ada jumpa congkak dijual di Tesco. Diperbuat dari kayu. Tapi finishing tak bagus. Permukaan kasar dan bergerigi. Tak kemas. 

Cari punya cari akhirnya berjumpa dgn foldable congkak set macam gambar kat bawah tu. Sama macam yg diguna anak-anak saudara saya kecuali warnanya berbeza. 


Dlm set congkak tu, dah disediakan buah "kacang"nya sendiri. Jadi tak perlu la nak keluar beli guli lagi. Kekacang tu datang dgn pouch atau begnya sendiri. Jadi bila lepas main ada tempat nak simpan kekacang tu tadi. Tak ler hilang atau bersepah merata-rata. Kekacang yg disediakan tu ada diberi lebih. Tak ler cukup-cukup jer. Jadi tak perlu la risau kalau ditakdirkan ada sedikit kekacang tu yg hilang, dilarikan kucing, anak makan atau yg seumpama dgnnya...


Kat bawah tu ialah papan congkaknya. Terlupa la pulak nak ambil gambar bila dilipatkan. Bila dah dilipat tu, jimat la ruang sikit. Senang nak dibawa ke sana sini.



Leka dibuatnya bila bermain congkak ni. Ok la, takkan nak mengadap ipad ja sepanjang hari....




Satu pengalaman/perasaan baru yang saya dapat bila bermain congkak dengan anak-anak ni. 
Perasaan tak puas hati bila anak-anak yg umur enam dan sepuluh tahun tu kalahkan abah mereka ni. Memang tak puas hati!!!!






Comments

  1. Wah.. menarik ni. Set congkak yang moden.. warna menarik pasti budak2 tertarik nak mencuba.. bolehla anak2 tahu main apa yang kanak2 dulu main..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la...kena kenalkan depa dgn permainan dulu-dulu....asyik belek ipad jer mana boleh..

      Delete

Post a Comment