Sagon - kenangan zaman kecilku

Assalamualaikum,
2 minggu sudah saya berkesempatan bawa anak-anak ke Muzium Padi di Alor Setar, Kedah. Tapi hari ni saya bukannya nak bercerita tentang trip kami ke sana. Tapi nak bercerita tentang apa yang saya jumpa di kedai souvenir Muzium Padi.
Apa yang saya jumpa? Sagon!!!! Makanan kegemaran masa kecik-kecik dulu. Sagon nih dibuat menggunakan kelapa parut yang dicampur tepung beras, gula dan garam. Rasanya sedap tak terkata. Love the texture. Kalau makan tu sure tersembur-sembur punya.
Lebih kurang 23 tahun yg lalu, time tu Darjah 1, time tu la saya terexpose kepada Sagon nih. Kat kantin sekolah ada jual berlambak-lambak. Dulu packaging dalam plastic berbentuk sausage. Harganya satu 20 sen kut...or maybe 10 sen saja. Kesimpulannya murah la.
Sagon nih dah jadi satu species yg hampir pupus...payah nak jumpa.
So, siapa yg berpeluang bertembung dgn species yg sudah hampir pupus ni, saya cadangkan grab a few and feast yourself on it. Selamat mencuba....



Comments

Post a Comment