Kopi O

 Assalamualaikum,

Kopi O

 Aku pernah bercerita dalam post "Book 1: I grabbed a spoon", under Chapter 1, paragraph yang kedua. Aku ada sentuh pasal kopi. Dulu, kalau aku ke rumah arwah Tok dan Wan, Tok kerap sediakan kopi o untuk dicicah dengan biskut cream crackers (aku panggil biskut cream crackers tu dengan nama roti empat segi). Sedap sungguh. The taste, the smell, aku masih ingat sampai ke sekarang (umur sekarang dah cecah 44 tahun). Unsurprisingly, banyak yang aku masih ingat sebenarnya, walaupun pada masa tu umur aku baru jer 7 tahun. Mungkin due to positive memories. Good memories last longer I guess. Aku wonder kenapa dulu aku gemar makan biskut cicah kopi ni (at that age, mind you!). Tapi bila arwah Tok dah tak ada, that urge was dead as well. Tetapi dalam beberapa minggu kebelakangan ni, out of nowhere, aku mula craving for that same taste and smell of kopi o. 

Aku ni bukannya peminat kopi. Teh pun tak. Banyak minum air masak jer. Nak bancuh kopi o pun sebenarnya aku tak berapa tahu. Kopi jenis apa yang nak diguna, berapa banyak sukatannya, nak dibancuh dengan apa, perlu gula atau tak, aku tak tahu. Ye la, asyik minum air masak jer. Tak ada kepentingan atau keperluan untuk tahu. Yang aku tahu tentang kopi ni ialah nescafe 3in1 yang wife aku selalu minum. White coffee, latte etc yang semuanya dah di bungkus dalam sachet. Koyak sachet, tuang dalam air panas, stir and done. Semua tu tak sama langsung aromanya/rasanya dengan apa yang arwah Tok buat dulu. Jadi bila aku cuba nak re-create it, dari segi rasa dan aromanya, mak la jadi aku punya reference. Minta turunkan ilmu.

I ended up with this, using liberica beans. Exact same smell and taste. All the memories came flooding back. 

Bless them.

Al-fatihah untuk arwah Tok dan Wan. Semoga Tok dan Wan bahagia di sana, dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama mereka yang beriman. 

Comments