Kayuh - September 2022

 Assalamualaikum,

100km

Tahun ni masih berbaki 115 hari lagi. Sekejap saja masa berlalu. Secara idealnya, menjelang hujung bulan September ni, jarak kayuhan aku untuk tahun ni sepatutnya dah mencecah 3,000km. Plan asalnya hanya berbaki 1,000km untuk  dihabiskan dalam bulan October, November dan December. Tetapi, as of today, I'm at 2,366km dan masih berbaki 1,634km lagi. Nak habiskan 634km dalam bulan September ni rasanya agak mustahil la.

Bermula minggu ni, aku kena kayuh sekurang-kurangnya 100km setiap minggu untuk cukupkan jarak kayuhan 4,000km menjelang 31st December nanti. No more slacking, kena cari masa untuk go out there and cycle. I'm quietly confident that it is achievable.



Panjat

In between cycling aku ada selitkan jogging and walking. Aku teringin nak cuba hiking sebenarnya, tapi belum dapat ruang dan masa. During the recent voting to select an activity for our Q3 teambuilding at work, aku dah undi to go hiking up Penang Hill. Tapi mana tau, bila voting punya result dah keluar, ramai yang pilih untuk pergi indoor rock climbing instead. Hiking was on second spot. Takpa la, pilihan majoriti, aku ikut jer.

The teambuilding session was held at Project Rock at Ikea Batu Kawan. Tak jauh dari rumah, dan airconditioned. Ok ler jugak, convenient untuk aku dan selesa.

Bila first time aku nampak wall yang nak kena panjat tu, aku dalam hati ingat for sure aku tak dapat panjat sampai ke atas. Wall tu tinggi nak mampuih. Tengok tempat nak pegang dan letak kaki (it's called crimps) while climbing tu pun kecik-kecik jer. Bila sampai turn aku untuk naik, berdebar la jugak. Bohong ler kalau aku cakap aku tak rasa takut. Tetapi after a few steps up, aku dah mula rasa macam boleh ni. Tak sesusah yang aku jangkakan. So sikit-sikit I pulled myself up to the top. I was taking my time to pick the suitable crimps to hold on and step on to. We were given 5 minutes to climb to the top. I did it within that time frame. Overall, not bad at all. Ingat one of these days, nak ajak wife and anak-anak ke sana pulak. I'll bet they will like it.

Comments