Sunway's Race for a Better Planet 2017 Cycling Event

Assalamualaikum,

Pada pertengahan bulan empat yang lepas, kawan seoffice saya ada share di whatsapp group cycling kaki kami tentang satu event anjuran Sunway Property di Pulau Pinang. Event tu ialah Race for a Better Planet. Event ni dianjurkan di empat venue berbeza, iaitu Pulau Pinang, Johor, Ipoh dan Lembah Kelang.


Event tu dibahagikan kepada dua, satu Fun Ride and the other Power Ride. Fun Ride jaraknya kalau tak silap 8km dan Power Ride 40km. Saya register untuk Power Ride, saja nak test power kononnya :). Registration fee untuk event ni tak tinggi harganya, cuma RM25. Harga yang saya rasa amat munasabah. Hanya dengan RM25, all cyclist akan dapat sehelai baju, goody bag dan kepada all finishers akan dapat medal. Medalnya unik sikit. Unik yang macam mana? Keep on reading, nanti saya share satu gambar medal tu.

The event took place at Sunway Property's office at Anson Road, Georgetown. Tarikhnya 7/5/2017, a Sunday.


Memandangkan event di pulau, dan saya orang seberang, pagi tu kena la saya bergegas bangun agak awal untuk make sure akan sampai ke sana sebelum 7:30 pagi untuk registration dan flag-off. Di registration counter, setiap cyclist diberi roti dan pisang. Saya pulangkan balik roti disebabkan on the way ke event tu saya dah bedal roti while driving. Pisang saya tak tolak ler, itu saya makan licin.

Agak nervous pada pagi tu, sebab ni cycling event saya yang pertama untuk tahun ni. Takut pancit sebab tak banyak practice. Bila tunggu di starting line tu memang gemuruh sikit. Tapi bila dah start kayuh, rasa gemuruh tu mula hilang sikit demi sedikit. 

Kebiasaannya bila all cyclist dah mula bergerak dari starting point, ada yang sudah mula potong-memotong untuk berada di depan. Waktu ni bahaya sikit, sebab pace masing-masing berbeza. Ada risiko tergolek jatuh di atas jalan disebabkan berlanggar sesama sendiri. Ada yang memotong dari kiri, dan ada yang memotong dari kanan. Jadi for the first kilometer or two, saya just kayuh at a leisurely pace, making sure that saya tidak terlanggar fellow cyclist. Bila dah kurang sesak baru saya pick up pace saya dan mula position diri saya di slipstream cyclist yang di depan.

Route pada hari tu ialah dari bilik pameran Sunway di Jalan Anson ke projek perumahan Sunway di Batu Maung. Pemandangan along the route sangat cantik, especially area along cycling lane on the coastal highway.






Selepas lebih kurang sejam berkayuh, saya dah sampai ke Batu Maung i.e. half distance. Di sana, all cyclist took a short break. Di sana juga disediakan counter with drinks and banana. Sempat la jugak bergambar dengan fellow office mate yang bersama-sama join event ni. 





At half distance I was feeling great. Tak ada cramp, tak letih. Badan still boleh bertahan. For the second half, I was planning to speed up a bit. But at the same time, I knew that I need to conserve some energy for a climb towards the end of the route. Heading back to Jalan Anson, kami dah tak guna cycling lane. Jadi, all cyclist terpaksa share jalan dengan motorcyclist, kereta, bas, lori dan yang seangkatan dengannya. Time ni saya agak risau sebab kenderaan yang lain dipandu laju. Walaupun ada marshall yang menjaga traffic, ada stretches yang tiada marshall. Jadi plan nak up the pace tu saya cancelkan ja. Satu reason because of the climb dan satu lagi traffic. Disebabkan traffic la saya tak ambil a single photo during the second half of the event. Kena concentrate on the road.

Saya sampai ke garisan penamat di Jalan Anson selepas berkayuh hampir 44km dalam masa 2 jam 9 minit. Not bad pada pendapat saya. But deep down I knew I can do better. Sekurang-kurangnya selepas event tu saya tahu di mana boleh saya improve.



All in all it was a good event. I love the first half of the route but not so much on the return route. Will I join again next year? The answer is a resounding yes. My only wish is that they change the route. Batu Feringhi is a better destination when compared to Batu Maung. Mana tau tahun depan Sunway baca blog ni dan tukar route ke Batu Feringhi. Mana la tau kan....?

Lastly, saya nak share a snap shot of the medal. It was made out of wood. Typically medal ni diperbuat daripada besi. Jadi agak excited bila dapat medal kayu ni. Itu yang buat medal ni unik. Harapnya medal ni tak dimakan anai-anai la...

Comments