Mat Cucur Udang di Alor Setar, Kedah

Assalamualaikum,

Hari ni saya nak berkongsi pasal benda makan yang sudah menjadi kegemaran sejak kecil lagi. Mulanya keberatan nak bercerita pasal makanan di bulan puasa ni. Tapi memandangkan post kali ni boleh dijadikan idea untuk berbuka, especially untuk yg kat utara tanahair tu, saya decided tulis je lah.

"Kalau nak makan cucur udang jer, sure saya balik ke Alor Setar, Kalau balik Alor Setar jer, sure nak makan cucur udang."

Sampai macam tu sekali la addiction saya pada Mat Cucur Udang ni.

Mat Cucur Udang ni dah lama bertapak kat Alor Setar. Memang menjadi favourite saya sejak kecil lagi. Actually, bukan saya sorang yg minat, satu family pun sangkut kat cucur udang ni. Sedap!!
Mat Cucur Udang ni ada dijual di dua tempat. Satu di Taman PKNK dan satu lagi di Pasar Malam Jalan Putra. Kalau nak exact location, check out gps location yg saya share kat bawah tu.

Pasar Malam Jalan Putra: 6.125806,100.357320
Taman PKNK: 6.137712, 100.384184

Selalunya, saya akan pergi ke Pasar Malam Jalan Putra untuk beli cucur udang ni. Jarang saya ke branch kat Taman PKNK tu. Gambar-gambar yg saya share hari ni ialah kedai di Pasar Malam Jalan Putra. Kebetulan balik ke Alor Setar hujung minggu sudah utk berbuka bersama keluarga, sempat la saya ambil beberapa keeping gambar untuk share disini.

Selalunya, kalau bercerita pasal cucur udang, dalam kepala kita sure ingat akan ada udang dlm cucur tu kan. Tapi kat situ lain sikit. Udangnya digoreng berasingan. Cucurnya berisi taugeh. Dalam satu set akan ada udang goreng, cucur taugeh, timun dan tauhu. Kalau nak tambah extra udang ker, extra cucur taugeh ker, cakap jer. Janji bayar lepas tu. Selalunya bila nak makan cucur udang ni, saya akan order ikut set. Kemudian saya akan minta tambah beberapa ekor udang.


Aksi menggoreng....


Cucur taugeh, udang dan tauhu yg sudah digoreng.


Close up sikit....


Kuah kacang yg sudah siap dibungkus. Kuah kacang ni contribute jugak kepada tahap kesedapan cucur udang ni. Rasa kuahnya tak seperti kuah kacang biasa. Susah nak describe. Jadi pergilah cuba. Kekadang tu bila cucur dah habis, saya guna kuah kacang tu untuk dimakan dgn nasi. Sedap jugak....


Udang yg sudah digoreng. Besar saiz udangnya. Bukannya jenis yg kecik-kecik tu.



Ini gambar cucur udang bila dah dipotong-potong. Ini dah bila sampai ke rumah. Saya minta untuk dibungkus. Boleh dimakan on the spot sebab diaorang ada sediakan meja dan kerusi. Tapi bulan puasa ni tak makan kat situ kut, unless nak kena tangkap tak berpuasa.
Hmmmm....baru perasan udang gorengnya ada dibawah cucur taugeh. Tak masuk la udang goreng dalam sesi photo shoot ni.....








Ok..itu jer untuk kali ni. Harapnya saya tak kurangkan pahala posa korang yg baca post kali ni. Minta maaf ya..

Bye.....

Comments

  1. Kalau nak order untuk kenduri boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tengok di sign board tu, ada contact number untuk buat tempahan. Jadi boleh cuba.

      Delete

Post a Comment