Pulut durian

Assalamualaikum,

Tiga, empat hari sudah saya ada bercerita pasal mencari Musang King, the best durian from Balik Pulau. Kat bawah situ linknya.

Durian Balik Pulau

Hari ni nak bercerita tentang pulut pulak. Kalau durian dimakan secara "solo" tak best la, perlu ada pasangannya iaitu pulut.

Typically pulut ni bila nak dimakan baru diletakkan santan. Jenis tu yg selalunya kita dapat cari di pasar malam atau typically dibuat oleh ramai orang. Mak saya masak pulut ni tak macam tu. Ini yg nak share nih. So, sila lihat gambarajah di bawah ye...

Step 1:
Macam biasa, nak masak pulut kena la ada beras pulut. Basuh la dulu beras pulut tu. Berapa banyak nak masak? Ikut la nafsu. Kalau dah lama tak makan pulut tu, masak ler berlebih sikit. Kalau yg ada masalah angin, cholesterol dan berkaitan dengannya, makan tu beringat la sikit. Jangan masak banyak sangat.




Step 2:
Letakkan periuk berisi beras pulut tu di atas api. Tuangkan santan ke dalam periuk tadi. Ini yg berbezanya. Selalunya santan diletak selepas pulut sudah dimasak, directly sebelum dimakan, tapi kali ni santan diletakkan sewaktu memasak. Berapa banyak santan? Cuba tengok gambar kat bawah. Asalkan tenggelam beras pulut tadi dengan santan dah kira ok dah tu. Lepas tu rajin-rajin la kacau. Jangan hangit lak. Jangan lupa masukkan secubit garam.

 


Step 3:
Letakkan helaian daun pandan di dalam periuk kukus. Periuk kukus kan berlubang. Daun pandan tu diletak di situ supaya bila beras pulut tadi nak dikukus, tak ler terjatuh di celah-celah lubang periuk kukus tadi. Pada masa yg sama, daun pandan tadi kasi ada bau harum sikit.




Step 4:
Haaa......bila santan dah tinggal sikit sangat tu, itu dah menunjukkan tanda beras pulut tadi dah ready untuk dimasukkan ke dalam periuk kukus. Apa lagi, tuang jer ke dlm periuk kukus. Lepas tu biarkan beras pulut tadi dikukus selama 30 ke 40 minit.







Step 5:
Siap. Tunggu apa lagi....bedal la...Sedap tak terkata. Musang King pun ada jadi teman...

 

Terima kasih Mak. You are awesome!
 

Comments

  1. Tak pernah makan pulut durian versi tanak dan kukus ni... Kalau jumpa, mungkin nak cuba rasa...tapi tak berkuahla... Rasanya saya lagi suka versi kelantan.. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulut ni memang tak berkuah. Sedap makan time panas2. Saya pernah tengok version kelantan nyer, tapi tak pernah try..kalau ada rezeki bleh try

      Delete

Post a Comment