Kuliah agama di dalam Podcast

Assalamualaikum,

Typically, routine harian saya on a weekday ialah keluar rumah pada awal pagi dan balik ke rumah pada lewat petang. Mengejar dunia...macam tu la. Saya akan habiskan kurang lebih 40 minit driving to work dan kurang lebih 1 jam pulang ke rumah. Selalunya driving back home ambil masa lebih sebab terpaksa lalu 3 extra traffic light. Kadang-kadang tu berjam-jam on the road kalau ada accident. Jadi apa nak dibuat dlm masa berjam driving tu? Ini yang nak beritahu nih...

Rumah saya sangat dekat dengan surau. Tak sampai 5 minit pun kalau berjalan kaki nak ke surau. Suraunya aktif. Boleh dikatakan selang sehari ada kuliah Maghrib. Kadang-kadang tu ada dijemput penceramah yg bagus. Ustaz Don pun pernah sampai ke surau kami. Masjid-masjid yg berdekatan rumah pun aktif. Jadi berpeluanglah ke majlis ilmu yang disampaikan Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Kazim Elias, Ustaz Haslin dan ramai lagi.

Tetapi, kadang-kadang tu disebabkan sibuk mengejar dunia banyak juga kuliah yg terlepas. Terasa sangat rugi. Dah ada orang datang dari jauh nak bagi ilmu, free lak tu, tapi tuan punya badan tak dapat pergi. Rugi...rugi.

Jadi bila saya terjumpa wirid.com sewaktu searching for kuliah-kuliah agama di dlm podcast iPhone saya, hati tu terasa tersangat lega. Wirid.com ni banyak sharekan kuliah-kuliah agama yang kesemuanya diadakan di Singapura. Cara nak cari senang ja. Tekan app untuk podcast, search ja wirid.com. Yang bestnya, ramai penceramah dari Malaysia yg dijemput berceramah di Singapura tu. Dr Danial, Ustaz Haslin, Ustazah Siti Nor Bahyah, Ustaz Hasan Din, Ustaz Farid Ravi, Ustaz Kazim, Dr Asri dan Ustaz Ismail Kamus pernah menjadi penceramah jemputan di masjid-masjid di sekitar Singapura sana tu. Satu lagi yg best tentang podcast wirid.com ni ialah kuliah-kuliah akan diuploadkan ke podcast tu almost everyday. Paling kurang pun 3 hari sekali. Banyak ilmu tu!

Jadi sekarang ni, while driving to or from work, dapat la dimanfaatkan masa tu dengan dengar kuliah agama. Bagus juga ada iPhone nih! 

Harapnya sharing kali ni dapat memberi manfaat pada semua. 


Comments