Nasi Lemak Royale @ Alor Setar

Assalamualaikum,

Sebut saja Nasi Royale atau Nasi Lemak Royale ni, rasanya orang Alor Setar mesti akan tau punya. Memang famous Nasi Royale ni. Kalau di musim perayaan atau cuti panjang, especially cuti Hari Raya, kalau nak makan di sini memang kena siap beratur panjang. Kalau nak cepat, sesudah subuh kena datang beratur. Kalau tak, jenuh la menunggu. Yang menulis ni pun dah beberapa kali kena beratur panjang kat kedai Nasi Royale untuk hilangkan gian. Kali ni saya datang bertemankan anak nombor dua (yang superman tu), as well as my dad which was not in the picture.



Nasi Royale ni diusahakan oleh India Muslim. Nasi Royale ni ada beberapa cawangan di Alor Setar. Yang saya tahu ada satu di Anak Bukit dan ada satu lagi di Komplek Hijau Kuning. Tempat lain saya tak berapa pasti locationnya. Tetapi, dari dulu sampai la ke sekarang ni, saya akan pergi ke satu kedai ni saja. Kedai ni la yang parent saya bawa sejak kecil, jadi bila dah besar ni, kedai itu juga yang menjadi pilihan saya. Ini kedai asal, yang original, yang the first one. Kedai ni located along Jalan Tunku Ibrahim, berdekatan dengan Pekan Rabu. Alamat dan GPS ada saya share di bawah ni.

Alamat Nasi Lemak Royale @ Alor Setar:

10, Jalan Tunku Ibrahim,
Alor Malai,
05000 Alor Setar,
Kedah

GPS Nasi Lemak Royale @ Alor Setar:

6.117761, 100.366386



Kat KL sana tu pun ada, along Jalan Ampang Putra. Tapi ramai yang kata, kicknya tu tak sama dengan yang original di Alor Setar ni.

Bagi yang sudah biasa makan di sini, mereka akan tahu yang Nasi Lemak Royale ni bukan semacam nasi lemak yang selalu kita makan untuk breakfast tu. Nasinya lebih serupa kepada nasi minyak dan berwarna kekuningan. Lauk pauknya pula semacam yang di dalam gambar di bawah ni.



Lauk pilihan saya ialah ayam goreng. Satu lauk pun dah cukup. Yang menjadi Nasi Royale ni sedap ialah kuah karinya tu. Kadang-kadang tu, ada juga saya ambil daging dan juga ikan sebagai lauk. Tapi yang wajib ialah ayam goreng dan kuah kari. Saya akan minta kuah dan ayam goreng dibungkus asing. Minta maaf sebab saya terlupa nak snap shot harga makanan kat sana tu. Insyaallah kalau ada rezeki, saya akan update post ni untuk add in harga.

Sekarang ni, anak-anak pun suka Nasi Royale ni. Kalau balik ke Alor Setar tu, memang kedai Nasi Royale tu pasti diserbu. Saya teringat dalam 2 minggu yang sudah, dua hari berturut-turut saya pergi ke Nasi Royale. Anak yang sulung tu yang nak. Bapa borek, anak rintik.

Kadang-kadang tu, kalau my parent datang visit kami di Pulau Pinang ni, they will bring along Nasi Royale to our house. Bless their hearts. Boleh la kami di Pulau Pinang ni lepaskan gian. Sekarang anak yang bongsu pun dah terkena penangan Nasi Royale ni. Merajuk dia kalau Tuk dan Wan dia suap lambat. Banyak jer dia makan.


Kalau anda berkesempatan ke Alor Setar tu, boleh la singgah ke Nasi Lemak Royale ni. Memang tekak masing-masing tak sama, but it is something that I believe worth trying.
Share your thoughts for those yang pernah makan Nasi Lemak Royale ni.

Bye....

Comments

  1. Rupa rupanya yg pertama dalam pekan.. Biasa p yg hijaukuning n anak bukit ja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa pi try yg kat pekan tu..insyaallah tak kecewa...

      Delete

Post a Comment