Cara merawat kulit kering dan mengelupas

Assalamualaikum,

Saya tak berapa percaya yang saya akan tulis post ini. Saya, a 36 year old man with two kids, nak tulis tentang tip kecantikan. Mengarut apa ni?....Let see how it goes.

Lebih kurang 2 bulan yg sudah, saya ada bawa kami sekeluarga ke The Carnivall. Taman tema itu terletak di Sungai Petani. Macam biasa, harinya sangat panas. Dan macam biasa juga saya tak apply sunscreen. Maklumlah saya ni sejak azali lagi tak la berkulit cerah, so I thought to myself why I need sunscreen for? No need lah.....

Bila bangun dari tidur esok harinya, I felt a painful burning sensation on my face. Dah kena sunburn!! Adus, punya la tak selesa. Apa yang lebih teruk, kulit muka dah start mengelupas. It will not be fun going to work with that flaky complexion. Saham still kena jaga walaupun dah umur 36 tahun dan kahwin anak dua!!

Jadi, nak buat camna? Bila saya ke Texas, pada bulan April yang sudah, saya ada bawa bersama satu botol Johnson's baby lotion. Bila saya ke mana-mana negara yang less humid, kulit saya ni suka jadi kering. It will then start to flake and it itches like hell. Jadi saya perlu banyak moisturiser. Tapi, pada waktu tu, Johnson's baby lotion tadi dah tak berkesan. Kulit still kering. That was when I went to a grocery store and decided to buy a different type of moisturiser. Saya beli Vaseline.



Kenapa saya decide nak beli Vaseline? Kat luar botol tu ada tulis moisture repair dan boleh merawat kulit yang kering dalam tempoh 3 hari. Kira ok la, memandangkan saya kat Texas tu selama 2 minggu. So, bila balik hotel, terus apply. Esoknya terus ok! Memang berkesan.
 
Jadi bila saya dah terkena sunburn bila ke The Carnivall tu, saya terus apply Vaseline tadi. Kali ni ambil masa sikit. Selepas 2 hari kulit dah ok, tak mengelupas lagi. Memang sangat berkesan.
 
Satu ja yang saya tak berapa gemar pasal Vaseline tu ialah dia berminyak. Jadi tak sesuai nak apply pada waktu siang. Nampak muka mcm baru lepas mandi minyak. Jadi dia lebih sesuai diapply pada waktu malam.
 
Itu la sedikit sebanyak nak share kali ni. Actually malu nak publish post ni, macho kena jaga konon. Tapi tak mengapa la.....hentam saja....salam.

Comments

  1. Vaseline memang selalu org guna kalau kulit kering. Murah lagi! Tapi selalu guna yang petroleum jelly je. Kucing pun boleh guna jelly tu, untuk hairball problem. Haha~ just wanna share~

    Salam, ureshi

    ReplyDelete
  2. guna dekat muka boleh tak?

    ReplyDelete
  3. berapa harga benda tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau di US, harganya USD4.99. Kalau diconvert, harganya dlm RM15 ke RM20....

      Delete
  4. untuk girl boleh ke ? kalau cm saya ni mengelupas sebab elergi n jd gatal2 tp bila letak ubat doktor da hilang tp skrg jd cm kne sunburn . mengelupas dkt kulit muka . bole ke pakai ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah baca fine print on the bottle, tak jumpa any sentences yg cakap tak sesuai utk yg ada masalah allergy. Dan tak ada mention gender atau jantina specific yg boleh guna vaseline tu.....

      Delete
  5. Nak tanya. Kulit mengelupas area mata pun akan jd okay ke?

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas info .

    ReplyDelete

Post a Comment